Meer winst in je salon door het hanteren van juiste prijzen!
28 september 2020 

Meer winst in je salon door het hanteren van juiste prijzen!


Er is een onderwerp binnen de beauty branche waar erg een taboe op rust: ‘prijzen’. In mijn ogen is dit één van de meest fascinerende onderdelen van ieder bedrijf. Welke prijzen moet je hanteren voor je behandelingen en producten?

Als ik met salon eigenaren of cursisten praat en vraag waarom ze voor een bepaalde prijsstelling gekozen hebben is het meest gehoorde antwoord: ‘Ik vraag deze prijs omdat andere salons dit ook vragen’ of ‘Wij vragen iets minder dan onze concurrent’. Mijn eerste vraag is dan altijd: ‘Waarom vraag je niet meer voor je behandeling?’. Wat dan vaak het antwoord is: ‘Loes, klanten betalen niet zoveel voor een behandeling’ of ‘Als ik meer vraag dan haken al mijn klanten af’. Hoe weet je dat? Is altijd mijn reactie, heb je dit zelf ervaren of denk je dat een klant niet meer wil betalen?

Mijn ervaring is juist het tegenovergestelde! Blijf je met je prijzen dicht bij de prijzen van andere salons, dan geef je hiermee indirect aan dat je gemiddeld bent. Je bent net wat duurder of misschien net wat goedkoper, maar veel verschil maakt het niet.

Weetje wat ik zo gek vindt? Je investeert veel geld in een opleiding, je oefent maanden om de technieken onder de knie te krijgen. Richt een mooi salon in, investeert in een mooie website etc. En dan ga je je voor 10 euro per uur werken?

Met deze blogpost wil ik je uitnodigen om nog eens goed na te denken over je prijzen. Ik heb 4 tips die een groot verschil in je salon kunnen maken.

Tip 1. Vraag strategische behandelprijzen in je salon. 

Als ondernemer weet je natuurlijk dat je je moet onderscheiden. Dit kan je doen door de diensten die je aanbiedt, de service die je geeft, maar natuurlijk ook met de prijzen die je voor je behandelingen vraagt. Het gekke is zoals ik hiervoor al vertelde, is dat veel salons dicht bij de prijzen van andere salons blijven. Er zijn maar weinig salons die een fatsoenlijke behandel prijs vragen.

Door een gemiddelde prijs te vragen voor je behandeling geef je indirect aan dat je gemiddeld bent. Wat zou er gebeuren als je prijs een stuk hoger ligt dan andere salons? Juist.. je valt meteen op! En dat is nou precies wat je graag wilt bereiken.

Tip 2. Met een hogere prijs kan je betere klanten aantrekken. 

Mijn ervaring met het vragen van een hogere prijs is dat je klanten aantrekt die jou meer waarderen en over het algemeen een stuk relaxter zijn. Ik heb gemerkt hoe lager de prijs is die ik vraag, hoe meer ‘horror’ klanten ik aantrek (hierover ga ik nog een blogpost schrijven ;)) Doordat jij een hogere prijs vraagt, behaal je ook nog eens een hogere marge. Dus wat let je dan om je prijzen omhoog te gooien? Wat voor klanten wil je hebben?

Stel, je mag kiezen: Wil je dan klanten hebben die het beste nastreven en voor kwaliteit gaan, of juist het goedkoopste?

Weet je wat het goede nieuws is? Jij hebt die keuze! Door een goede prijs te vragen voer je al een eerste selectie uit. Zo bepaal jij dat je met klanten gaat werken die voor kwaliteit gaan, of klanten die gaan voor de prijs.

Dat is ook een van de redenen dat ik geen fan ben van korting geven op je behandelprijzen.

Tip 3. Claim de expert status

Als je hogere prijzen hanteert, zet je jezelf feitelijk neer als één van de besten in de markt.

In het menselijke brein werkt het zo dat duurder automatisch wordt gezien als beter. Als je de keuze hebt tussen een salon die 20 euro vraagt voor een gellak behandeling en een andere salon vraagt 45 euro, dan is de allereerste onbewuste gedachte dat die van 45 euro wel beter zal zijn.

Het gekke is dat veel beauty stylisten inderdaad vinden dat ze beter zijn dan hun concurrentie, maar dat niet laten terug komen in hun prijs.

Tip 4. Lagere prijzen zorgen niet voor de beste omzet. 

Ik denk dat 75% van de beauty styliste denkt dat ze minder klanten hebben bij het hanteren van hogere prijzen. Maar klopt dit wel? Het kan ook zomaar zijn dat je met een hogere prijs juist meer klanten aantrekt.

Daarnaast hebben wij maar een aantal uur per dag dat wij behandelingen kunnen uitvoeren. Je kan niet meer werken dan een x aantal uur per week.

Ik probeer het wat duidelijker te maken met een rekenvoorbeeld:

Salon 1. 

Vraagt voor een gellak behandeling 20 euro (behandeltijd 30 min). Heeft 8 klanten per dag x € 20 = € 160 omzet

Salon 2. 

Vraagt voor een gellak behandeling 45 euro (behandeltijd 30 min). Heeft 8 klanten per dag x € 45 = € 360 omzet

Maar stel dat je mee zou gaan met de gedachte door hogere prijzen te vragen heeft salon 2 minder klanten dan salon 1. Dan komen wij uit op het volgende:

Salon 1. 

Heeft 8 klanten per dag x € 20 = € 160 omzet in 4 uur

Salon 2. 

Heeft 4 klanten per dag x € 45 = € 180 omzet in 2 uur

Dan heeft salon 2 nog steeds een hogere omzet, maar dan wel in de helft van de tijd van salon 1! Dus in het ergste scenario zou salon 2 nog meer verdienen! En weet je wat het mooie is? Je zult zien als je dit in praktijk gaat brengen dat salon 2 meer klanten heeft dan salon 1. Dit weet ik uit ervaring en testen met meerdere van de salons die ik begeleid.

Ga eens nadenken welke prijzen jij nu hanteert en of je prijzen juist zijn.

Wil je prijzen berekenen en/of verhogen volgens een strategie. In onze marketing opleidingen helpen wij jou daar mee verder.



Over de schrijver
Reactie plaatsen