Ik ben zelf geen voorstander van korting geven op je behandel prijzen. Toch voelen sommige salons de noodzaak om dit wel te doen omdat ze denken dat het een snelle manier is om je bedrijf te laten groeien.
Wil je een winstgevend salon?
Natuurlijk wil je dat! Bedenk dan wat een korting betekent op je doelstellingen. Een korting van 50% betekent dat je twee keer zoveel klanten moet behandelen om dezelfde omzet te behalen.
Wat denk jij wat werkt beter? 50% extra of 33% gratis?
Onderzoekers van de Universiteit van Minnesota hebben een verbijsterend feit onthuld dat van grote invloed kan hebben op jouw salon! Blijkbaar zijn de meeste klanten niet zo goed met breuken ;)
De vraag van de onderzoekers was: zou je als koper liever een gratis toename van 50% willen of liever een korting van 33% zien? Op het eerste gezicht klinkt een gratis 50% beter dan een korting. Een overgrote meerderheid van de ondervraagde consumenten in de studie koos voor de gratis extra helft. Hadden ze gelijk?
Wanneer je het uitrekent zijn beide kortingen precies hetzelfde!
Heb je een keer een periode dat het wat rustiger is en overweeg je om een kortingsactie te houden? Geef dan iets extra’s bij de behandeling bijvoorbeeld:
- Manicure behandeling i.p.v. 30 minuten nu 45 minuten voor dezelfde prijs
- Gratis verf behandeling bij een brow treatment
- Bij een Lash lift behandeling gratis waxen van de wenkbrauwen.
De klant betaalt de normale behandelprijs. Omdat je het nu rustiger hebt, heb je meer tijd om iets meer tijd aan de klant te besteden en is dit het perfecte moment om een andere behandeling te promoten. De klant is bereid om je normale behandel prijs te betalen voor je behandeling, hierdoor zul je zien dat je veel meer klanten uit je ideale doelgroep aantrekt.
Wil je meer winst met je salon? Bekijk dan hier hoe wij je kunnen helpen.