"Maar wat kan ik nou vragen voor deze set nagels?"
De meest gestelde vraag tijdens de lessen.... En mijn standaard antwoord "Dat weet ik niet".
'Wat ben jij nou voor een docent...' denk je dan waarschijnlijk 👀 Goed, laat me dit uitleggen:
De JUISTE prijs is afhankelijk van een hele hoop factoren, ik heb niet een antwoord voor je klaarliggen omdat de juiste prijs voor iedereen anders is.
Waar moet je namelijk rekening mee houden? Onder andere:
- Je materiaalkosten
- Je vaste lasten
- Het aantal uren dat je wil werken
- Het salaris dat je wil verdienen
- Hoeveel je apart zet voor je pensioen
Ik hoor van veel stylistes dat ze kijken naar wat de concurrent uit de regio vraagt en dat ze daar hun prijs op baseren. Of dat wanneer ze klaar zijn met de opleiding ze nog niet gelijk een 'hoge' prijs durven te vragen. Of: "Bij ons in de regio kun je dat bedrag écht niet vragen hoor, ik zit maar in een dorpje!". Of: "Mensen hebben dat écht niet over voor een set nagels!".
Maar dit is allemaal mentaal, een stukje wat je in je hoofd aan de kant moet zetten en plaats moet laten maken voor zakelijke beslissingen. Ik ga deze scenario's even weerleggen:
Concurrentie: Wie zegt dat jouw concurrent een goede prijs vraagt? Wie weet draait diegene altijd verlies en loopt ze tegen allerlei struggles aan dat ze de rekeningen niet kan betalen? Niet echt iets wat je wil na-apen, toch?
Nog geen ervaring: Je hebt tijd en geld geïnvesteerd in een opleiding, iets wat veel salons niet hebben gedaan. Je gebruikt professionele producten, hebt geoefend, een portfolio opgebouwd. Dit mag allemaal terugverdiend worden! En: wie zegt dat iemand die 30 jaar in het vak zit goede nagels zet? Dit is per persoon verschillend. Je kunt jezelf hier dus niet mee vergelijken.
Regio: Dit vind ik persoonlijk één van de stomste redenen om je prijs laag te houden (sorry!). Als jij naar de supermarkt gaat dan betaal je in IEDERE winkel van dat keten dezelfde prijs voor hetzelfde product of je nu in hartje Amsterdam bent of in een klein dorpje in de Achterhoek. Het salaris van een klant is ook niet regio-gebonden. Kun je jezelf dit voorstellen bij een sollicitatie? "Oh, u woont in de Achterhoek? Dan is het salaris €2000 per maand. Als u in Amsterdam woont is het salaris €4000 per maand."
Een klant gaat dat nooit betalen: Dit vergelijk ik altijd met handtassen. Er zijn mensen die niet meer dan €25 willen uitgeven aan een tas. Er zijn mensen die niet minder dan €850 willen uitgeven €850 aan een tas. Point proven. Jij hoeft niet te beslissen wat jouw klant wel of niet zou willen uitgeven aan een set nagels. Net alsof de supermarkt gaat bedenken: 'Oh, Saskia wil niet €1,50 betalen voor een broccoli? Dan maken we er maar €0,50 van'.
Ik kan nog wel even zo doorgaan, voor ieder excuus heb ik een goed argument om dit te weerleggen. De juiste prijs vragen is nu eenmaal een berekening die je zakelijk zou moeten bekijken. Wil iemand niet jouw juiste prijs betalen? Prima, dan is dat niet jouw klant. Zolang jij jouw hele marketing funnel op de juiste manier hebt opgebouwd staan de klanten die de goede prijs willen betalen voor jou in de rij! Beloofd :)
Leren hoe je jouw prijs op de juiste manier berekend? Dit kan in de online training Key To Success of in de losse module uit deze training Prijzen berekenen.
If you're the cheapest, people don't expect you to be the best. If you're the best, people don't expect you to be the cheapest.Â